Publications

  • Journal articles

    . Sousa, F. (2018). O currículo para a educação pré-escolar entre o específico e o comum: o caso das OCEPE [Curriculum for preschool between the specific and the common: the case of the Portuguese curricular guidelines for preschool education]. Revista de Estudos Curriculares, 9 (1), 24-44. https://www.nonio.uminho.pt/rec/index.php/rec/issue/view/6/showToc

    . Sousa, F. (2018). A importância do design no desenvolvimento de ambientes virtuais de aprendizagem [The importance of design in the development of virtual learning environments]. Revista Internacional de Formação de Professores, 3 (1), 227-244. https://itp.ifsp.edu.br/ojs/index.php/RIFP/article/download/1058/874

    . Sousa, F. e Palos, A. C. (2018). Lecionação sem aulas? Questões de liberdade e segurança no modelo MAPE [Instruction without lectures? Issues of safety and freedom in the context of MAPE model]. Brazilian Journal of Education, Technology and Society, 11 (4), 581-593. http://brajets.com/index.php/brajets/article/view/515

    . Silveira, C. e Sousa, F. (2018). Concepções de professores sobre currículo e cultura [Teachers’ conceptions of curriculum and culture]. Revista Transmutare, 3 (1), 4-18. https://periodicos.utfpr.edu.br/rtr/article/view/4-18

    . Sousa, F. (2016). Is action research necessarily collaborative? Changing mutuality within a project. Educational Research and Evaluation, 22 (3-4), 234-250. DOI: 10.1080/13803611.2016.1247723

    . Sousa, F. (2016). Reasserting curriculum design through virtual learning environments: The case of MAPE. European Journal of Curriculum Studies, 3 (1), 407-417. http://pages.ie.uminho.pt/ejcs/index.php/ejcs/article/view/127/64

    . Oliveira, L., Poínhos, R., Sousa, F. e Silveira, M. G. (2016). Construção e validação de um questionário para avaliação da perceção sobre alimentos funcionais [Construction and validation of a questionnaire for assessing perception on funcional food]. Acta Portuguesa de Nutrição (7), 32-37.

    . Sousa, F. (2015). O desenvolvimento de um modelo de ensino virtual num contexto de investimento incipiente em e-learning: progressos e desafios [Developing a model of virtual instruction in a context of incipient investment in e-learning: progress and challenges]. Da Investigação às Práticas, 5 (I), 79-97, http://serv.eselx.ipl.pt/cied/revista/index_revista.html

    . Sousa, F.; Leal, S. M. e Cabral, A. P. (2011). Processos supervisivos e avaliação de professores: Tensões e expectativas em Portugal [Procedures for monitoring and evaluation of teachers: Tensions and expectations in Portugal]. Nuances: estudos sobre Educação, 20 (21) , 16-42. http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/1088/1097

    . Sousa, F. (2010). A investigação enquanto prática de deliberação curricular: O caso do projecto ICR [Research as a practice of curriculum deliberation: The case of ICR project]. Interacções (14), 32-56. http://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/414/368

    . Morgado, J. C. & Sousa, F. (2010). Teacher evaluation, curricular autonomy and professional development: Trends and tensions in the Portuguese educational policy. Journal of Education Policy, 25 (3), 369-384.

    . Sousa, F. e Roldão, M. C. (2009). Projecto Qualis: Que lugar para as questões curriculares? [Project Qualis: Is there room for curricular issues in this school self-evaluation device?] Arquipélago Ciências da Educação (10), 59-83.

    . Sousa, F.; Balbino, A.; Coelho, A. e Correia, S. (2009). A importância das histórias contadas pelas famílias no desenvolvimento das competências linguísticas: Um estudo com crianças de quatro anos [The importance of family storytelling in the development of language competence: A study with four year-old children]. Arquipélago Ciências da Educação (10), 259-279.

    . Sousa, F. (2007). Curriculum making on the edge of Europe in the age of globalization: two alternative scenarios. Transnational Curriculum Inquiry, 4 (2), 1-10, http://ojs.library.ubc.ca/index.php/tci/issue/view/23.

    . Sousa, F. (2005). Educação, ruralidade, periferia e identidade: Notas para uma abordagem performativa [Education, ruralness, periphery and identity: Notes for a performative approach]. Arquipélago – Ciências da Educação (6), 81-106.

    . Sousa, F. (2004). “Pedagogia por competências” e “pedagogia por objectivos”: Que relação? [Competency-oriented approaches versus objective-oriented approaches: What kind of relationship?] Revista de Estudos Curriculares, 2 (1), 121-140.

    . Sousa, F. (2004). Tazos e Barbies: Quando o currículo paralelo se cruza com o formal na educação de infância [Tazos and Barbies: When the parallel curriculum meets the formal curriculum in early childhood education]. Infância e Educação Investigação e Práticas (6), 73-88.

    . Sousa, F. (2003). Pequenas e grandes escolas, agrupamentos e respectivos projectos educativos: Alguns problemas na teorização sobre diferentes realidades organizativas [Small schools, big schools, groupings of schools and their educational projects: Some problems in theorizing different organizational realities]. Arquipélago Ciências da Educação (4), 11-38.

    . Sousa, F. (2000). Reconstructing children’s experience when teaching and assessing them: Lessons from Dewey. Journal of Early Childhood Teacher Education, 21 (3), 313-320.

    . Sousa, F. (1998). Decisão sobre os efeitos da avaliação: Uma situação dilemática a abordar na formação de professores do 1.º ciclo do ensino básico [Deciding about the effects of student assessment – Dilemmas to consider in teacher education]. INOVAÇÃO – Revista do Instituto de Inovação Educacional, 11 (1), 99-108.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Books – author

    Sousa, F. (2010). Diferenciação curricular e deliberação docente [Curriculum differention and teacher deliberation]. Porto: Porto Editora.

    Books – editor

    Sousa, F., Alonso, L. & Roldão, M. C. (Orgs.) (2013), Investigação para um currículo relevante [Researching for a relevant curriculum]. Coimbra: Almedina.

    Book chapters

    . Sousa, F. (2018). Using action research and an imported conceptual framework to study the individual dimension of curriculum relevance. In J. Calder & J. Foletta (Eds.). (Participatory) Action Research: Principles, approaches and applications (pp. 151-176). New York: Nova Science Publishers.

    . Sousa, F. (2018). Is action research necessarily collaborative? Changing mutuality within a project. In J. Voogt & J. Pieters (Eds.). Teacher learning through teacher teams (pp. 120-136). Abindgon, Oxon: Routledge.

    . Sousa, F. (2018). Diferença e relevância no currículo: diferenciar em função da relevância? [Difference and relevance in the curriculum: to differentiate in consideration of relevance?] In M. Aguiar, A. F. Moreira & J. A. Pacheco (Eds.). Currículo, entre o comum e o singular (pp. 127-143). Recife: ANPAE.

    . Sousa, F. (2015). Currículo, conhecimento e a disciplina de Estudos Curriculares [Curriculum, knowledge and the discipline of Curriculum Studies]. In J. C. Morgado, G. L. Mendes, A. F. Moreira e J. A. Pacheco (Eds.). Currículo, internacionalização e cosmopolitismo: desafios contemporâneos em contextos luso-afro-brasileiros, Vol. I (pp. 209-222). Santo Tirso: De Facto Editores.

    . Sousa, F. (2014). Nuances in the embedment of ESDGC in the Azorean curriculum. In M. Thomas (Ed.), A child’s world: contemporary issues in education (pp. 268-287). Aberystwyth: CAA, Aberystwyth University.

    . Sousa, F., Castanho, G., & Morgado, J. C. (2014). Portugal – Vocação de professores com vocação atlântica. In P. M. Rabensteiner & G. Rabensteiner (Eds.), Education (pp. 17-32). Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.

    . Sousa, F., Castanho, G., & Morgado, J. C. (2014). Portugal – Teacher education with an Atlantic flavor. In P. M. Rabensteiner & G. Rabensteiner (Eds.), Education (pp. 33-47). Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.

    . Alonso, L. & Sousa. F. (2013). Integração e relevância curricular [Curriculum integration and relevance]. In F. Sousa, L. Alonso & M. C. Roldão (Orgs.), Investigação para um currículo relevante (pp. 53-72). Coimbra: Almedina.

    . Eugénio, S., Oliveira, M. & Sousa. F. (2013). O papel das narrativas na construção da identidade profissional [The role of narratives in the construction of professional identity]. In F. Sousa, L. Alonso & M. C. Roldão (Orgs.), Investigação para um currículo relevante (pp. 179-196). Coimbra: Almedina.

    . Sousa. F. (2013). Portugal – The mirage of curricular autonomy. In W. Kuiper & J. Berkvens (Eds.), Balancing curriculum regulation and freedom across Europe (pp. 189-210). Enschede, the Netherlands: SLO.

    Sousa. F. (2013). Cultura e experiência enquanto ferramentas concetuais no trabalho curricular [Culture and experience as conceptual tools in curriculum work]. In Morgado, J. C., Santos L. & Paraíso, M. (Orgs.), Estudos Curriculares: Um debate contemporâneo (pp. 65-80). Curitiba: CRV.

    . Sousa. F. (2012). “Se já havia lá gente, eu acho que foi uma redescoberta”: Procurando oportunidades de diferenciação curricular inclusiva em uma escola portuguesa [If people already lived there, then I think it was a rediscovery: Seeking opportunities for an inclusive curriculum differentiation in a Portuguese school]. In A. Fetzner (Ed.), Como romper com as maneiras tradicionais de ensinar? Reflexões didático-metodológicas (pp. 49-80). Rio de Janeiro: Wak.

    . Godinho, A. I.; Rodrigues, A. F. & Sousa. F. (2012). Formação ambiental de educadores de infância: Um desafio universitário para a promoção de culturas de aprendizagem [The environmental education of pre-school teachers: A challenge for universities]. In R. Gabriel (Ed.), Abordagens do ambiente em contexto educativo (pp. 11-55). Parede: Princípia.

    . Pacheco, C.; Sousa. F. & Gabriel, R. (2012). “As crianças ainda são imaturas” – Perspetivas dos educadores de infância sobre a abordagem de temáticas ambientais nos jardins de infância dos Açores [“Children are still immature” – Pre-school teachers’ perspectives on environmental issues to be addressed in Azorean pre-schools] . In R. Gabriel (Ed.), Abordagens do ambiente em contexto educativo (pp. 119-175). Parede: Princípia.

    . Sousa. F. (2011). Formação pedagógica de formadores: O papel da Teoria e Desenvolvimento Curricular [Pedagogical training of trainers: The role of Curriculum Theory and Development]. In S. M. Leal & S. N. Caldeira (Eds.), Formação de adultos: Desafios, articulações e oportunidades em tempo de crise (pp. 43-63). Ponta Delgada: Universidade dos Açores.

    . Sousa, F. (2011). A diferenciação como princípio de organização curricular [Differentiation as a principle of curriculum organization]. In P. Torriglia, M. Stemmer, M. Cisne & V. Ortigara (Orgs.), IV Colóquio Luso-Brasileiro sobre Questões Curriculares – Conferências (pp. 401-432). Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina.

    . Sousa, F. (2011). The importance of curriculum theory and development in the construction of an inclusive approach to difference. In D. Potolea, L. Ciolan, I. Neacsu & I. Rusenescu (Eds.), Enhancing Curriculum Relevance (pp. 31-59).  Bucharest: Editura Universitara.

    . Sousa, F. (2007). Uma diferenciação curricular inclusiva é possível? Procurando oportunidades numa escola açoriana [Is an inclusive approach to curriculum differentiation possible? Searching for opportunities in an Azorean school]. In D. Rodrigues (Ed.), Investigação em Educação Inclusiva (Vol. 2, pp. 93-119). Lisboa: Fórum de Estudos de Educação Inclusiva.

    . Sousa. F. (2007). Currículo, saberes docentes e saberes discentes: Reflexões sobre a transitividade do verbo ensinar [Curriculum, teacher knowledge and student knowledge: Reflections on the transitiveness of the verb to teach]. In J. A. Pacheco, J. C. Morgado & A. F. Moreira (Eds.), Globalização e (des)igualdades: Desafios contemporâneos (pp. 201-217). Porto: Porto Editora.

    . Sousa, F. (2000). Formar educadores para a diferenciação curricular e para a equidade: Uma preocupação da Universidade dos Açores [Training teachers for curriculum differentiation and for equity: Contributions from the Azores University]. In M. C. Roldão e R. Marques (Eds.), Inovação, currículo e formação (pp. 89-100). Porto: Porto Editora.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Conference papers

    . Sousa, F. (2018). Ensino a distância na formação inicial de professores: a difícil adaptação do modelo MAPE aos alunos do primeiro ano [Distance learning and in-service teacher education: difficulties in the adaptation of MAPE model to first year students]. Paper presented at III Simpósio Internacional sobre Desenvolvimento Profissional Docente/ III Congresso Internacional sobre Formação e Desenvolvimento Profissional Docente, Curitiba, Brazil.

    . Silveira, C. & Sousa, F. (2018). Concepções de professores sobre currículo e cultura [Teachers’ conceptions of curriculum and culture]. Paper presented at III Simpósio Internacional sobre Desenvolvimento Profissional Docente/ III Congresso Internacional sobre Formação e Desenvolvimento Profissional Docente, Curitiba, Brazil.

    . Sousa, F. & Rodrigues, H. (2018). Um caso de aplicação da abordagem TOPA no ensino da Física e da Química: da génese à disseminação [Applying BYOD approach Science Education – Physics and Chemestry]. Paper presented at II Encontro Regional de Tecnologias na Educação, Vila de São Sebastião, Açores.

    . Sousa, F. (2018). Conceções de currículo em que assentam as OCEPE: o explícito e o implícito [Conceptions of curriculum underlying curriculum guidelines for pre-school education]. Paper presented at XIV Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Coimbra.

    . Sousa, F. (2018). Entre o comentário em vão e a regulação eficaz: afinações num modelo curricular de ensino a distância. [Between comments in vain and efficient regulation: tuning a curricular model for distance learning]. Paper presented at  XIV Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Coimbra.

    . Sousa, F. (2018). Orientações curriculares para a educação pré-escolar entre o comum e o específico. [Curriculum guidelines for pre-school education between general and specific approaches]. Paper presented at XIII Colóquio sobre questões curriculares, IX Colóquio Luso-Brasileiro de Currículo e IV Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Currículo, Lisboa.

    . Sousa, F. (2018). Oficinas no ensino básico: oásis de relevância curricular? [Workshops in basic education: oasis of curriculum relevance?]. Paper presented at XIII Colóquio sobre questões curriculares, IX Colóquio Luso-Brasileiro de Currículo e IV Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Currículo, Lisboa.

    . Dinis, R. & Sousa, F. (2018). Conceção de estratégias de ensino e materiais pedagógicos para uma oficina de formação: que tendências? [Conception of strategies and resources for a teacher education workshop]. Paper presented at XIII Colóquio sobre questões curriculares, IX Colóquio Luso-Brasileiro de Currículo e IV Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Currículo, Lisboa.

    . Sousa, F. (2017). Curriculum and subjectivity: between denial and assertion. Paper presented at VII International Conference on Curriculum Studies, Braga.

    . Oliveira, L. e Sousa, F. (2017). Importância atribuída pelos alunos e encarregados de educação à introdução de temáticas relacionadas com os alimentos funcionais no currículo escolar [Importance assigned by students and their parents to inclusion of topics related to functional food in the school curriculum]. Poster presented at XIX Congresso Anual  da Associação Portuguesa de Nutrição Entérica e Parentérica, Matosinhos.

    . Sousa, F. (2016). Estudando o desenvolvimento de um modelo curricular para ambientes virtuais de aprendizagem numa instituição de ensino superior periférica [Studying the development of a curricular model for virtual learning environments at a peripheral institution of higher education]. Paper presented at XII Colóquio sobre questões curriculares,  VIII Colóquio Luso-Brasileiro de Currículo e II Colóquio Luso-Afro Brasileiro de Questões Curriculares, Recife, Brasil.

    . Sousa, F. (2016). Deliberação curricular e mutualidade: estudo sobre colaboração entre participantes num projeto de investigação ação [Curriculum deliberation and mutuality: a study on collaboration between participants in an actions research project]. Paper presented at XII Colóquio sobre questões curriculares,  VIII Colóquio Luso-Brasileiro de Currículo e II Colóquio Luso-Afro Brasileiro de Questões Curriculares, Recife, Brasil.

    . Oliveira, L. e Sousa, F. (2016). Perceção dos alunos do 3.º ciclo do ensino básico e seus encarregados de educação sobre os alimentos promotores de saúde [Functional food – perception of middle school students and their parents]. Poster presented at XVIII Congresso Anual da Associação Portuguesa de Nutrição Entérica e Parentérica, Porto.

    . Oliveira, L. e Sousa, F. (2016). Conhecimento e consumo de alimentos promotores de saúde pelos alunos e encarregados de educação do 3.º ciclo do ensino básico [Knowledge and consumption of functiona food by middle school students and their parents]. Paper presented at FIPED Portugal VI – Fórum Internacional de Pedagogia, Angra do Heroísmo.

    . Oliveira, L.; Sousa, F. e Silveira, M. G. (2015). Alimentação mediterrânica e perceção sobre alimentos funcionais em estudantes [Mediterranean diet and perception on functional food]. Paper presented at 19.º Congresso Português de Obesidade, Lisboa.

    .  Sousa, F. (2015). The emergence of a curriculum model for online learning in a context of late investment in distance education. Paper presented at the European Conference on Educational Research, Budapest.

    . Sousa, F. (2015). Reasserting curriculum design through virtual learning environments: The case of MAPE. Paper presented at the II European Conference on Curriculum Studies. Curriculum Studies: Policies, Perspectives and Practices, Porto.

    . Oliveira, L.; Sousa, F. e Silveira, M. G. (2015). Alimentação mediterrânica e perceção sobre alimentos funcionais em estudantes [Mediterranean diet and perception on functional food among students]. Paper presented at XIX Congresso Português de Obesidade, Lisboa.

    . Pinto, S. C. e Sousa, F. (2015). Cultura, experiência e inclusão social em abordagens curriculares sensíveis à identidade não ostensiva [Culture, experience and social inclusion in curricular approaches that are sensibe to inconspicuous identity]. Paper presented at 2.º Congresso Internacional “Psicologia, Educação e Cultura”.

    . Sousa, F. (2015). Currículo escolar – uma questão política (e não só) [The school curriculum – (not only) a political issue]. Conference at Ciclo de Conferências “Currículo escolar – uma questão essencialmente política?”, FENPROF, Ponta Delgada.

    . Sousa, F. (2014). A escola e o currículo relevante [The school and the relevant curriculum]. Paper presented at VII Encontro Estadual dos Municípios em Ciclos do Rio de Janeiro/ IV Encontro Nacional das Escolas em Ciclos/ I Encontro Internacional sobre a Organização Escolar, Rio de Janeiro (Brazil).

    . Sousa, F. (2014). Investigação para a transformação da realidade: investigação ação e investigação de desenvolvimento [Research for the transformation of reality: action research and development research]. Paper presented at FIPED Portugal IV – Fórum Internacional de Pedagogia, Angra do Heroísmo.

    . Jaques, E.; Rocha, P.; Gomes, S. e Sousa, F. (2014). Investigação sobre métodos de ensino: contributo para a afinação de um instrumento de observação [Research on teaching methods: contributing to the refinement of an observation tool]. Paper presented at FIPED Portugal IV – Fórum Internacional de Pedagogia, Angra do Heroísmo.

    . Sousa, F. (2014). Professores investigadores e formação inicial – o modelo formativo da licenciatura em educação básica, Universidade dos Açores [Teacher research and pre-service training – the formative model designed for the bachelor program in elementary education, University of the Azores]. Paper presented at II Workshop “Professores Investigadores”, Angra do Heroísmo.

    . Sousa, F. (2014). Professores investigadores e formação contínua – no rescaldo do proejto ICR [Teacher research and in-service training – in the aftermath of ICR Project]. Paper presented at II Workshop “Professores Investigadores”, Angra do Heroísmo.

    . Sousa, F. (2014). As escolas como espaços de investigação e desenvolvimento – questões emergentes em duas escolas açorianas [Schools as research and development sites – emerging issues at two Azorean schools]. Paper presented at II Workshop “Professores Investigadores”, Angra do Heroísmo.

    . Sousa, F. (2014). Learner engagement in the construction of a relevant curriculum: the project RRC. Paper presented at the International Conference A Child’s World – Next Steps, Aberystwyth (Wales).

    . Sousa, F. (2014). The mirage of curricular autonomy. Paper presented at the European Conference on Educational Research, Porto.

    . Sousa, F. (2014). Is action research necessarily collaborative? Discussing some findings from the RRC project. Paper presented at the European Conference on Educational Research, Porto.

    . Sousa, F. (2014). Studying the development of an online course on Curriculum: implications for the students’ workload in light of the Bologna principles. Paper presented at the European Conference on Educational Research, Porto.

    . Sousa, F. e Morgado, J. C. (2014). Internacionalização da formação de professores: contributos de duas universidades portuguesas [The internationalization of teacher education: contributions from two Portuguese universities]. Paper presented at XII Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Vila Real.

    . Sousa, F. (2014). Ensinar Teoria e Desenvolvimento Curricular “online”: consolidação de um modelo [Teaching Curriculum Theory and Development online – the consolidation of a model]. Paper presented at XII Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Vila Real.

    . Sousa, F. (2014). Ensinar Teoria e Desenvolvimento Curricular “online”: a importância da avaliação formativa [Teaching Curriculum Theory and Development online – the importance of formative assessment]. Paper presented at XI Colóquio sobre questões curriculares,  VII Colóquio Luso-Brasileiro, I Colóquio Luso-Afro Brasileiro de Questões Curriculares, Braga.

    . Sousa, F. e Palos, A. C. (2014). Formar professores investigadores: que margem de manobra no plano curricular? [Educating teachers as researchers: What can we do at the curricular level?]. Paper presented at XI Colóquio sobre questões curriculares,  VII Colóquio Luso-Brasileiro, I Colóquio Luso-Afro Brasileiro de Questões Curriculares, Braga.

    . Sousa, F. (2013). CTD-O: Developing an online course on curriculum theory and studying how to do it. Paper presented at the European Conference on Curriculum Studies. Future Directions: Uncertainty and Possibility, Braga.

    . Alonso, L. & Sousa, F. (2012). A emergência de uma política curricular nos Açores: Sentidos e interrogações [The emergence of an Azorean curriculum policy: Trends and questions]. Paper presented at XIX Colóquio AFIRSE, Lisboa.

    . Palos, A. C. & Sousa, F. (2012). Azorean children’s engagement with rural communities in the age of globalization: Folklore, resistance or global citizenship on a small scale? Paper presented at the International Conference A Child’s World – Working Together for a Better Future, Aberystwyth (Wales).

    . Sousa, F. (2012). Nuances in the embedment of ESDGC in the regional curriculum of the Azores. Paper presented at the International Conference A Child’s World – Working Together for a Better Future, Aberystwyth (Wales).

    . Sousa, F. (2012). Ensinar Teoria e Desenvolvimento Curricular online: Reflexões sobre uma experiência de e-learning [Teaching Curriculum Theory and Development online: Reflectin on an e-learning experience]. Paper presented at Encontro sobre Ensino e Aprendizagem Virtual, Ponta Delgada.

    . Sousa, F. (2012). Cultura e experiência enquanto ferramentas concetuais no trabalho curricular [Culture and experience as conceptual tools in curriculum work]. Paper presented at X Colóquio sobre questões curriculares / VI Colóquio luso-brasileiro de currículo, Belo Horizonte (Brazil).

    . Sousa, F. (2012). Investigação-ação sobre questões curriculares: Quem define a agenda? [Action research on curricular issues: Who sets the agenda?]. Paper presented at X Colóquio sobre questões curriculares / VI Colóquio luso-brasileiro de currículo, Belo Horizonte (Brazil).

    . Sousa, F. (2012). Insularism and curriculum: Trends in Atlantic Islands. Paper presented at the European Conference on Educational Research, Cádiz (Spain).

    . Sousa, F. (2012). The project RRC: A partnership based on action research. Paper presented at the European Conference on Educational Research, Cádiz (Spain).

    . Sousa, F. (2011). Que lugar para a Teoria e Desenvolvimento Curricular na formação pedagógica de formadores em Portugal? [What is the role of Curriculum Theory and Development in the education of trainers in Portugal?]. Paper presented at IX Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Guarda.

    . Sousa, F. (2011). Teaching and researching: Conjunctions and disjunctions in our struggle for a relevant curriculum. Paper presented at the International Conference “Enhancing Curriculum Relevance”, Bucharest.

    . Sousa, F. & Leal, S. M. (2011). A relavância do currículo no ensino básico: Contributos de um projecto de investigação-acção [Curriculum relevance in basic education: Contributions from an action research project]. Paper presented at IX Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Guarda.

    . Sousa, F.; Melo, R.  and Svendsen, E. (2011). Schools’ ownership of the curriculum and their self-evaluation: Findings from two European regions. Paper presented at the European Conference on Educational Research, Berlin (Germany).

    . Sousa, F. and Kučerová, S. (2011). Territorial inequality and school-based curriculum: Voices from Portuguese and Czech rural schools. Paper presented at the European Conference on Educational Research, Berlin (Germany).

    . Sousa, F. (2010). Políticas curriculares na tensão entre o global e o local: Que possibilidades de avaliação? [Curriculum policy under a tension between the global and the local: To what extent can they be evaluated?] Paper presented at XXII Colóquio da ADMEE – Europa, Braga.

    . Sousa, F. (2010). Alguns obstáculos à construção de projectos curriculares promotores da equidade [Some obstacles to the construction of curricular projects that may foster equity] . Paper presented at V Colóquio luso-brasileiro sobre questões curriculares, Porto.

    . Sousa, F. & Machado, O. (2010). Orientando o trabalho docente para a promoção da relevância do currículo: O contributo do projecto ICR [Directing teachers’ work to the promotion of curriculum relevance: The contribution of project ICR]. Paper presented at V Colóquio luso-brasileiro sobre questões curriculares, Porto.

    . Sousa, F. (2010). Um currículo regional relevante é também internacional [A relevant regional curriculum is also international]. Paper presented at Colóquio luso-romeno sobre questões curriculares, Praia da Vitória.

    . Sousa, F. & Rusenescu, Ileana (2010). School culture and relevance of the curriculum: Consolidation and expansion of an action research project. Paper presented at the European Conference on Educational Research, Helsinki (Finland).

    . Sousa, F. (2010). Avaliação de escolas: De obrigação burocrática a instrumento de melhoria [School evaluation: A bureaucratic burden or an opportunity for improvement?]. Paper presented at II Colóquio sobre avaliação de escolas, Angra do Heroísmo.

    . Abreu, N., Cota Rodrigues, F. & Sousa, F. (2009). Saída de campo: Uma experiência de educação ambiental na ilha de Santa Maria. [Field trips: An experience of environment education in Santa Maria Island]. Paper presented at Colóquio “No caminho das didácticas: Saberes, experiências e inovação”, Ponta Delgada.

    . Abreu, N., Sousa, F. e Cota Rodrigues, F. (2009). Aprender em saídas de campo é possível: Relatos de uma experiência em Santa Maria. [Learning by participating in field trips is possible: Voices from an experience in Santa Maria Island]. Comunicação apresentada ao VIII Encontro de Inovação Educacional, Angra do Heroísmo.

    . Sousa, F. e Roldão, M. C. (2009). Auto-Avaliação das organizações educativas açorianas: A incipiente abordagem às questões curriculares no projecto Qualis. [Self-evaluation of Azorean schools: Discussing the low level of attention paid to curriculum issues in the context of Qualis project]. Paper presented at X Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Bragança.

    . Sousa, F. & Silva, F. (2009). Cidadania e relevância do currículo: O contributo do projecto ICR [Citizenship and relevance of the curriculum: The contribution of project ICR]. Paper presented at X Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Bragança.

    . Sousa, F. & Silva, F. (2009). Towards a relevant curriculum: Recent outcomes from an action research project. Paper presented at the European Conference on Educational Research, Vienna (Austria).

    . Sousa, F. e Valadão, F. (2008). Que relevância reconhecem as crianças no currículo? Trilhando um percurso de investigação-acção [To what exten to children acknowledge relevance in the curriculum? The emergence of an action research project]. Paper presented at 1º Congresso Internacional em Estudos da Criança, Braga.

    . Sousa, F. (2008). Currículo e cidadania: o papel da diferenciação curricular [Curriculum and citizenship: the role of curriculum differentiation]. Paper presented at the meeting “A cidadania na formação da ‘pessoa’ e no currículo”, Escola Básica Integrada dos Biscoitos.

    . Sousa, F. (2008). A diferenciação como princípio de organização curricular [Differentiation as a principle of curriculum organization]. Paper presented at IV Colóquio luso-brasileiro sobre questões curriculares, Florianópolis (Brasil).

    . Sousa, F. (2008). Identidade não ostensiva e diferenciação curricular inclusiva: Oportunidades assinaladas numa escola portuguesa. [Inconspicuous identity and inclusive curriculum differentiation: Opportunities noted in a Portuguese school]. Paper presented at IV Colóquio luso-brasileiro sobre questões curriculares, Florianópolis (Brasil).

    Sousa, F. & Roldão, M. C. (2008). Projecto Qualis – Que lugar para as questões curriculares? [Project Qualis: Is there room for curricular issues in this school self-evaluation device?] Paper presented at Colóquio sobre Avaliação de Escolas, Angra do Heroísmo.

    . Sousa, F. (2008). Exploring opportunities for an inclusive approach to curriculum differentiation. Paper presented at the European Conference on Educational Research, Göteborg (Sweden).

    . Sousa, F. (2008). Producing (more or less inclusive) discourses on identity and difference: What role can Curriculum Theory and Development play? Paper presented at the European Conference on Educational Research, Göteborg (Sweden).

    . Sousa, F. (2007). Children’s cultures and the formal curriculum: Bridges built and bridges not built in a Portuguese school. Paper presented at the Conference “Children’s cultures: Universality and diversity”, Nantes (France).

    . Sousa, F. (2007). Culturas infantis e currículo formal [Children’s culture and the formal curriculum]. Paper presented at Colóquio Internacional “Jibóias, florestas virgens e outros enigmas – O mundo das crianças em perspectiva”, Angra do Heroísmo.

    . Sousa, F. (2006). Construir currículo na ultra-periferia da Europa em tempo de globalização: Reflexões sobre o currículo regional dos Açores [Curriculum making on the edge of Europe in the age of globalization: Reflections on the regional curriculum of the Azores]. Paper presented at VII Colóquio sobre questões curriculares (III Colóquio Luso-Brasileiro), Braga.

    . Sousa, F. (2006). Currículo, saberes docentes e saberes discentes: Reflexões sobre a transitividade do verbo ensinar [Curriculum, teacher knowledge and student knowledge: Reflections on the transitiveness of the verb to teach]. Paper presented at VII Colóquio sobre questões curriculares (III Colóquio Luso-Brasileiro), Braga.

    . Sousa, F. (2006). Curriculum making on the edge of Europe in the age of globalization: Two alternative scenarios. Paper presented at the Second World Curriculum Studies Conference, Tampere (Finland).

    . Sousa, F.  (2004). Educação, ruralidade, periferia e identidade: Notas para uma abordagem performativa [Education, ruralness, periphery and identity: Notes for a performative approach]. Paper presented at II Congresso de Estudos Rurais, Angra do Heroísmo.

    . Sousa, F. (2003). Políticas educativas e curriculares face à diferença: Virtudes e limitações de uma abordagem categorial [Curriculum policy with regard to difference: Virtues and limitations of a categorical approach]. Paper presented at VI Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Évora.

    . Sousa, F. (2002). Tazos e Barbies: Quando o currículo paralelo se cruza com o formal na educação de infância [Tazos and Barbies: When the parallel curriculum meets the formal curriculum in early childhood education]. Paper presented at V Colóquio Sobre Questões Curriculares (I Colóquio Luso-Brasileiro), Braga.

    . Sousa, F. (1999). Formar educadores para a diferenciação curricular e para a equidade: Uma preocupação da Universidade dos Açores [Training teachers for curriculum differentiation and for equity: Contributions from the Azores University]. Comunicação apresentada ao I Congresso CIDINE, Ponta Delgada.

    . Sousa, F. (1998). Formação para o profissionalismo docente a partir da investigação sobre práticas profissionais [Teacher education, professionalism and research]. Paper presented at IV Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Aveiro.